Hvordan kle seg i Marrakech?

Det mest brukte søkeordet som linker til denne bloggen er «hvordan kle seg i Marrakech?». Det er tydelig at Marrakech har blitt et populært reisemål blant nordmenn, og vi lurer veldig på hva som burde pakkes i kofferten for en slik destinasjon. Dette er et velkjent diskusjonstema mellom meg og Ragnhild, spesielt i Marokko og Zambia. Hvordan kler man seg som nordmann (eller, i dette innlegget som nord-kvinne) i disse landene?

Til Marokkoturen brukte jeg overdrevent mye tid på å pakke. Hva er greit å ha på seg? Det er varmt. Singlett? Er det greit? Hvor lang bør shortsen være? Kjole, hvor mye rygg, skuldre og bein er lov å vise?

Dette med kleskoder diskuterte vi etter er par dager i Marrakech. Vi kom fram til at det viktigste er at en selv føler seg komfortabel. Hvis en føler seg ukomfortabel stråler det ut av hele deg, og folk vil legge merke til det. Føler du deg komfortabel og tilpass i klærne du har på deg, er det mye lettere å overbevise andre om at dette er ok.

Som to blonde jenter fant vi allikevel visse retningslinjer som burde følges. Hadde vi hatt med oss to gutter, hadde situasjonen vært en helt annen. Da kan du gå i minishorts og singlet, uten at dette burde være noe problem. Det var stor forskjell mellom å gå to jenter aleine (uansett bekledning), kontra å gå med gutter. Når vi gikk aleine fikk vi masse tilrop og oppmerksomhet. Når vi gikk sammen med gutter var det helt stille. Vi prøve å fortelle om noen av disse opplevelsene vi hadde (det skal nevnes at det ikke var dårlige opplevelser, men mye oppmerksomhet) til noen amerikanske gutter. De trodde nesten ikke på det vi fortalte, ettersom de hadde helt andre opplevelser. Vi fikk heller ikke vist de hvordan det var, ettersom situasjonen var helt annerledes når de var sammen med oss.

Som to enslige jenter tror jeg derfor vi hadde følt oss svært utilpass i en slik minishortsbekledning, og fått alt for mye uønsket oppmerksomhet. I Marrakech sprada vi derfor ofte rundt i haremsbukse (noe som funker veldig bra i varmen) og singlet. Vi hadde som regel med oss et skjerf i tilfelle vi skulle komme bort i en ubehagelig situasjon eller et sted som krevde tildekking av skuldre. Vi fikk brukt for dette skjerfet en gang, når vi plutselig hadde rota oss borti noen litt for lokale gater på grunn av vår nysgjerrighet.

Spør’u meg er ingenting bedre enn haremsbuksa i Marrakech! Behagelig, luftig og dekkende. Finnes i alle farger og mønstre i souken.

Vi opplevde også veldig stor forskjell på oppmerksomheten vi tiltrakk oss og hvordan vi ble behandlet etter hvordan vi oppførte oss. Gikk vi å fjolla og lo (noe vi har en tendens til å gjøre) fikk vi veldig mye mer oppmerksomhet enn om vi oppførte oss litt mer diskret.

Dette «hvordan kle seg dilemmaet» stod jeg også med før avreise til Zambia. Dette var en enda større utfordring her, ettersom jeg skulle presse alle mine eiendeler for et år inn i 20 kg. Etter noen erfaringer fra Zambia, hadde jeg nok pakka litt annerledes om jeg skulle gjort det igjen.

I Zambia er dette dilemmaet svært situasjonsavhengig. Vanlig norm er knelengde. Men ingen fasit her heller. På idrettsbanen kan shortsen være vesentlig kortere. I formelle situasjoner burde knærne dekkes. Går du i «hvitmannstrøkene» er det meste lov. I kirka er det skjørt eller kjole. Skal du på lokalt marked er det knelengde igjen. Jeg har enda ikke møtt noen restriksjoner om skuldre og rygg. Kløft er ALLTID lov.

Ettersom Victoria Falls er en stor turistattraksjon, fant vi ut at dette en ok lengde på kjolen.

De er veldig opptatt av kleskoder i Zambia. Søstrene mine kan fort kommentere et for kort skjørt på TV. Den nye presidenten, Sata, sendte hjem en fra et møte fordi han ikke stilte opp i dress. Kommer’u med bukse i kjærka, er jeg sikker på at du blir sendt hjem igjen. Hjemme sitter de derimot ofte med puppa på sleng og kortere skjørt og kjoler.

Shetengen er det mest brukte plagget blant kvinner i Zambia. Dette er et stykke plagg de surrer rundt seg som er skjørt. I min familie brukes dette mest når de er hjemme, som kirkeuniform eller på møter for å vise respekt for de eldre. Jeg har nesten fått inntrykk av at shetenge på jobb eller i byen kan være et tegn på dårlig med penger. At du ikke har råd til å kjøpe andre klær. Jeg skal ikke si dette alt for sikkert, og det er nok situasjonsavhengig som alle andre kleskoder i Zambia.

Dama til venstre har på seg shetenge, dama til høyre har på seg en tradisjonell zambisk kjole.

Jeg prøver å følge normene og reglene for kleskoder i Zambia, ettersom det gjør situasjoner mye letter for meg selv og det viser respekt overfor lokalbefolkningen. Hvordan jeg kler meg, har også veldig stor innvirkning på hvor mye oppmerksomhet jeg får. Dette er faktisk litt morsomt å eksperimentere med. Det er stor forskjell på hvor mange tilrop jeg får på gata, etter hvordan jeg går kledd. I Muff prøver jeg å kle meg så lite utfordrende som mulig, ettersom jeg er mer enn nok fornøyd med den oppmerksomheten jeg allerede får. Så overraskende nok går jeg ofte i shorts, singlet og joggesko. Jeg tror det er et ganske morsomt syn å se meg og min søster gå til jobb sammen om morgenen: jeg i habitten nevnt ovenfor, min søster stæsjet opp med skjørt/kjole, skjorte og skyhøye hæler.

Før reiser til fremmede land, anbefaler jeg å forsøke å finne ut kleskodene til destinasjonen før en drar hjemmefra. Allikevel, husk at du kommer fra en annen kultur og ikke trenger å følge disse kleskodene slavisk. Lokalbefolkningen har ofte forståelse for at turister kler seg annerledes, ettersom de mest sannsynlig kommer fra en helt annen kultur. Samtidig synes jeg det går en hårfin grense mellom respekt for lokalbefolkningen og hvor mye en skal utfordre disse kleskodene. Som jente er det viktig å tenke over hvor mye oppmerksomhet en ønsker, og kle og oppføre seg deretter.

 Når en tar alle forhåndsregler kan man bli seende ut slik. Strengt tatt ikke nødvendig å kle seg slik i fjellene utenfor Marrakech, men jeg må dra på smilebåndet hver gang jeg ser dette bilde.

3 Comments (+add yours?)

  1. rita anfinsen
    Oct 21, 2011 @ 15:06:30

    Visste ikke at jeg hadde ei så fornuftig jente!!! Joda,Mari – det visste jeg vel…. Får låne noen klær av deg når jeg kommer på besøk da!

    Reply

  2. Raggsokk
    Oct 21, 2011 @ 18:39:08

    Godt forklart. Så flink du er :)

    Reply

  3. Mari
    Oct 24, 2011 @ 04:50:00

    Ja, det kan du! Eller så har du nok mer enn nok klær som er fine å bruke i Zambia også :) Takk Raggsokk!

    Reply

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

